Společnosti ve skupině

Průmyslové společnosti
Realitní společnosti
Aquapark a hotel
Veletrhy a výstavy
IT služby
Pojišťovnictví a makléřství v pojišťovnictví

Webové stránky společností »

Navigace stránek


Finanční skupina SPGroup a.s.
 
ROZHOVOR: Pavel Sehnal: Nemám ve svém slovníku slovo - nejde to

Pavel Sehnal (46) absolvoval Fakultu strojní Českého vysokého učení technického. Začínal jako konstruktér Tesly Dostroj a poté pracoval jako makléř cenných papírů Komerční banky. V roce 1992 založil Burzovní společnosti pro kapitálový trh. V současné době je majitelem padesátky firem, například obchodní tiskárny Kolín – výrobce obalů a etiket, Elektroporcelán Louny – výrobce izolátorů pro energetiku a dráhy. Vlastní též veletržní areál v Praze Letňanech, pojišťovnu Slavia, aquapark a hotel v Čestlicích nebo realitní kanceláře AAA BYTY.

Jste majitelem mnoha firem. Která je vám nejbližší?

Každá firma je jako vlastní dítě. Každou jsem zakládal k nějakému podnikatelskému záměru a je hezké se po letech ohlédnout a vidět, nakolik se daný projekt podařil. Dnes mám skóre takové, že na 200 úspěšných projektů připadá jen 5 nedokončených.

Pustil byste se do podnikání i dnes?

Samozřejmě. Důkazem jsou stále nové projekty, které startujeme. Naštěstí už využíváme kapitálu, který jsme vytvořili v minulosti. Začít dnes bez koruny je hodně složité. Východiskem pro začínající podnikatele mohou být různé internetové obchody – nejsou finančně tak náročné. Startovací kapitál je v jednotkách miliónů korun, ale lze začít i se statisíci. Začínat ve výrobě je mnohem těžší.

V čem jste dosud měl největší úspěch?

Za největší dosavadní podnikatelský úspěch považuji projekt České podnikatelské pojišťovny, kterou jsem v roce 1995 založil s pěti lidmi, a to v době, kdy zde již byla na trhu například Kooperativa, Česká pojišťovna, či Allianz a dalších 30 pojišťoven. Za svůj největší úspěch a přínos pro společnost však považuji, že se mi podařilo během posledních deseti let vytvořit ve svých společnostech více než 4 500 nových pracovních míst bez koruny státní podpory.

Vytváříte firemní skupinu za účelem snižování nákladů?

Určitě. V rámci šetření jsem například sloučil marketingové týmy těchto firem do jedné, aby nebyly pracovně vytížené jen nárazově. Zaměstnanci neztrácí své know-how, které získali v původní firmě, ale naopak si rozšiřují odbornost tím, že získávají nové zkušenosti z dalších oborů. Také si rychleji rozšiřují obzor novými formami reklamy, atd. Pokud se zaměstnanec dál nemůže rozvíjet, stává se po čase vyhořelým.

Obával jste se tohoto kroku?

Ano. Je velmi obtížné smířit se s tím, že mateřská společnost přestane vykonávat marketing z řad vlastních zaměstnanců a bude spoléhat na externí dodavatele v tak klíčové oblasti, jakou marketing je. Proto jsem založil komunikační agenturu, která se zabývá marketingem tak, že od jiné společnosti převezme kompletní marketingový tým, který je v pozici key account managera ve vztahu k původní firmě, ale zapojením do širšího týmu se podílí i na dalších zakázkách. Původní firma platí jen část nákladů, které ji původně její marketingový tým stál. Přitom získává mnohem hodnotnější služby, protože na marketingu pro ni se nepodílí jen její původní zaměstnanci, ale celá komunikační agentura. Jedná se o outsorcing marketingu, s tím, že původní zaměstnanci jsou zárukou, že firemní know-how se v maximální míře uplatní. Tato strategie se po dvou letech fungování osvědčila jako velmi dobrá.

Ve které z vašich firem se to osvědčilo nejvíce?

Příkladem je pojišťovna Slavia nebo aquapark v Čestlicích.

Jako majitel padesáti firem jste se musel umět obklopit schopnými lidmi.

Ano, musím mít kolem sebe schopný management, kterému důvěřuji. Mohu na svůj pracovní tým delegovat mnoho úkolů, ale rozhodování o strategii firmy, klíčových investicích, top vedení firem, bude vždy příslušet vlastníkovi.

MEZI NEJTĚŽŠÍ RIZIKA PODNIKÁNÍ PATŘÍ NEPROFESIONALITA VLASTNÍCH ZAMĚSTNANCŮ

Jste ostražitý?

Určitě. Rizika jsou dvojího typu - vnější a vnitřní. Ta první jsou předvídatelná, týkají se konkurence, legislativy. Na ta druhá je těžší se předem připravit. Do této oblasti spadají nepoctivost, neprofesionalita zaměstnanců, práce s lidskými zdroji.

Je možné tomu nějak předejít?

Zasazuji se o to, aby byla pevně stanovena vnitřní pravidla. Sám se snažím jít svým podřízeným osobním příkladem. Jsem přísný, spravedlivý, sám velmi tvrdě pracuji. Držím se zásady: „Napoprvé správně“.

Jaké uznáváte hodnoty v byznysu?

Spolehlivost. Tu také očekávám od druhých. Není pro mne důležité, aby bylo vše sepsáno na papíru, ale aby se dodrželo slovo. Osobně taky nemám ve svém slovníku slovo - nejde to.

Jakých se držíte zásad?

Ochota investovat svůj čas, úsilí, aby se vše podařilo.

Jaké strategie využíváte, abyste předběhl konkurenci?

Mojí strategií je například návštěvníky aquaparku naučit zdravému životnímu stylu, pravidelnému saunování, plavání, ale i relaxaci. Není to u nás jen o počtu prodaných vstupenek, ale o tzv. přidané hodnotě. Nám se přístup k návštěvníkům vyplácí meziročně jich přichází o dvacet dva procent více. Cílem je nenabízet jen základní službu, ale vždy dodat něco navíc.

Kde je podle vás tajemství úspěchu?

Ve flexibilitě.

SPRÁVNÝ MANAŽER SI NA SEBE ZA PŮL ROKU VYDĚLÁ

Máme nezaměstnanost kolem osmi procent, přitom si všichni naříkají, že nejsou lidi. Čím to je?

Osobně vybírám klíčové manažery do svých firem, poté co je doporučilo moje personální oddělení. Česko je relativně malé a je těžké najít schopného ředitele např. do tiskárny s obratem přes miliardu korun. Malých tiskáren jsou zde desítky, ale najít manažera, který rozumí polygrafii, ale přitom je schopen uřídit takový kolos je náročné. Nám se to podařilo (ředitel Obchodních tiskáren Kolín, Ing. Ryska byl vyhlášen manažerem roku 2010, pozn. red.), takže to jde. U dělnických profesí je to obdobné, je to úmorné, ale jde to.

Co podle Vás funguje lépe - strach o práci a tedy ochota pracovat i za malou mzdu nebo se držíte zásady, že dobře pracují jen dobře placení lidé?

Myslím, že lidi není potřeba motivovat k práci, to je jim dáno jaksi od přírody. Spíše jde o to, aby věděli, co se od nich očekává, kdo je jejich šéf a za co je hodnotí, že v týmu s nimi není člověk, který by měl stejný plat, ale dělal o mnoho méně. Organizovat práci jednoduše a účelně.

Dobré podnikání potřebuje také občas dobré nápady. Kam na ně chodíte?

Jsou jich každý den plné noviny. Když je pročítám, hned mne napadají nové věci, zlepšení. Pozoruji úspěchy a neúspěchy konkurentů a z nich se snažím poučit.

Jak poznáte, že jste najal dobrého manažera?

Za půl roku na sebe vydělá.

Autor/ři: Alena Hájková

29.06.2011

zpět


Copyright 2006 SPGroup a.s. - všechna práva vyhrazena | Vyrobilo FUMI, BIZ DATA