Společnosti ve skupině

Průmyslové společnosti
Realitní společnosti
Aquapark a hotel
Veletrhy a výstavy
IT služby
Pojišťovnictví a makléřství v pojišťovnictví

Webové stránky společností »

Navigace stránek


Finanční skupina SPGroup a.s.
 
Pavel Sehnal, tajemství mého úspěchu

Značná část tajemství úspěchu Pavla Sehnala, vlastníka SPGroup, spočívá v genech. V přihlášce na střední ani vysokou školu se tím nechlubil, ale jeho rodina měla buržoazní původ. Dědeček byl pánským krejčím na Žižkově, další z příbuzných měl krejčovský salón ve Vídni. Otec Pavla Sehnala kvůli tomu strávil celý život jako strojní zámečník a technický kontrolor v ČKD. Vyšší vzdělání či kariérní růst mu byly odepřeny. Díky tomu, že v třetí generaci už byl předúnorový třídní původ do značné míry utajen, maturoval Pavel Sehnal na průmyslovce a pak studoval na Strojní fakultě Českého vysokého učení technického. Absolvoval obor přístrojová, regulační a automatizační technika. Na rozdíl od mnoha jiných si však nemyslí, že nutným klíčem k úspěchu je formální školní vzdělání. Podnikatel musí být podle Sehnala hlavně extrovert a až přehnaný optimista, musí věřit sobě i svému produktu a zavírat oči před riziky. „Podnikatelem se člověk narodí, aniž o tom ví,“ soudí.

Konstruktérem v Tesle

V osmdesátých letech měl ovšem běžné zaměstnání. Nastoupil jako konstruktér do podniku Tesla Elstroj. Podílel se konstrukci vývěv, které jsou součástí zařízení na výrobu elektrotechnických prvků.
„Každá profese mě něčím obohatila,“ tvrdí Sehnal. V Tesle sice strávil jen pár měsíců před vojnou a pár po vojně, znamenala však pro něj kontakt s elektrotechnickým průmyslem. Možná i díky tomu má dnes v portfoliu svých podniků Elektroporcelán Louny, který je dodavatelem společností Siemens a ABB, ČEZ, RWE, České dráhy a podobně.
Po listopadu 1989 přešel do firmy Laboratorní přístroje Praha. Svou původní profesi pověsil na hřebík. Začal se věnovat obchodu. „Dříve než mnozí jiní jsem si uvědomil, že pro firmy bude obchod přinejmenším stejně důležitý jako produkce,“ objasňuje tajemství, proč tak radikálně změnil profesi. Stal se marketingovým ředitelem, přestože měl zkraje jen letmé tušení, co marketing opravdu obnáší. Patřičné vědomosti hledal v odborných knihách.
Firma Laboratorní přístroje se později rozdělila na několik společností. Pavel Sehnal se stal obchodním ředitelem podniku LAVAT Chotutice. Název zkracoval slova „laboratorní vakuová technika“. Šlo tedy opět o vývěvy. Jejich kvalita však šéfovi obchodu kazila potěšení z práce. Musel řešit reklamace, a tak dospěl k názoru, že by měl raději obchodovat s něčím, u čeho se technické nedostatky nevyskytují. Což jsou peníze.

U zrodu pražské burzy

Našel si nové zaměstnání v Komerční bance. „Tam jsem se zase poučil, jako funguje velká organizace s množstvím poboček,“ vzpomíná Sehnal. Tyto znalosti se později hodily, například když koupil pojišťovnu Slavia.
Na počátku 90. let probíhaly restituce. Sehnalově manželce se tak vracely domy, pole a zemědělské usedlosti. Na tento úctyhodný majetek vydělal za první republiky její děd Alois Jiránek, burzovní makléř. Když Sehnalovi dávali do kupy doklady k uplatnění nároků, potkávali se s lidmi, kteří dědečka ještě pamatovali. Byly to úžasné vzpomínky a tak se Pavel Sehnal rozhodl, že by měl být rovněž makléřem. Což se stalo: podílel se na založení pražské Burzy cenných papírů, v přípravném výboru zastupoval Komerční banku. „Mnoho poznatků o fungování trhu s cennými papíry jsem našel v publikaci Julia Brabce z roku 1935,“ objasňuje.
Se zaměstnavatelem se však dostával do sporů. Komerční banka se chtěla zúčastnit jen burzovních aktivit, zatímco Sehnal prosazoval obchod s cennými papíry na přepážkách. Banka spoléhala na úrokové výnosy; on se domníval, že tehdejší až dvacetiprocentní úroky nedokážou podnikatelé nikdy zaplatit a myslel si, že by se peněžní ústav měl spíše zaměřit na poplatky od klientů.
Chtěl si proto založit vlastní banku. Potkal se však s členy Strany podnikatelů, kteří měli stejný záměr a byli o krok dál. Plácli si. Nastoupil do jejich banky jako ředitel odboru. Zároveň si sjednal, že za půl roku bude mít možnost založit dceřinou firmu, jež se bude věnovat obchodu s cennými papíry. Tak vznikla Burzovní společnost pro kapitálový trh. Podnikatelská banka v ní původně vlastnila 70 procent, Sehnal třicet. Jenže pak se banka dostala do potíží, zatímco dcera byla úspěšná. Sehnal proto nejprve vykoupil podíly v Burzovní společnosti a ta postupně nakoupila i podíly v Podnikatelské bance.
První vlnu kuponové privatizace ještě nestihl. Pro druhou přichystal Podnikatelské podílové fondy. Ty v roce 1996 prodal plzeňské firmě Kovopetrol. „Měli jsme první dluhopisový fond v republice,“ připomíná.

Důsledek nového zákona

V roce 1995 vznikla SPGroup. Příčinou byla právní úprava, která nově vyžadovala striktní oddělení obchodu s cennými papíry od ostatních činností. Počáteční písmena přitom původně neznamenala podnikatelovo jméno, nýbrž byla zkratkou ze spojení „Společnosti podnikatelů“. Pavel Sehnal se však postupně stal jediným majitelem firmy, jejíž základní kapitál činí miliardu korun.
Cílem SPGroup je nakupovat, držet a se ziskem prodávat kontrolní balíky akcií jiných společností. Celkem tak Pavel Sehnal během svého života vlastnil či spoluvlastnil přes dvě stě firem. K nejvýznamnějším patřila Česká podnikatelská pojišťovna, jež měla asi 760 tisíc klientů, 130 poboček a tři tisíce zaměstnanců. Tu prodal Kooperativě.
„Obchod je pro mě zábavou, na každé obchodní jednání se těším a pak si ho užívám,“ říká. Z firem v portfoliu SPGroup mu dělají radost například Obchodní tiskárny Kolín. Ty loni dosáhly obratu ve výší 1,3 miliardy korun a patří mezi tři největší v Evropě. Když je v roce 1996 koupil, měly asi 500 milionů tržeb a ještě vyráběly například kalendáře, diáře a hrací karty. Přeorientoval je na výrobu obalů, především na kávu, sušenky a těstoviny. Zákazníky jsou firmy jako Nestlé, Danone a podobně. „Na českém trhu nápojových etiket máme asi 90procentní podíl, odběrateli jsou přední pivovary, výrobci minerálních vod a limonád. Třetí oblastí je výroba samolepících etiket pro potravinářský průmysl, masokombináty, pekárny, kosmetický a farmaceutický průmysl. Do obchodních tiskáren Kolín jsme převedli i výrobu z Jihočeských tiskáren, jejichž areál jsme prodali, a z Obchodních tiskáren Hořovice, jejichž areál jsme pronajali,“ líčí Sehnal.

Jachtař, cyklista a běžkař

Důležitými pilíři skupiny jsou realitní a developerské společnosti AAAByty, AAAIndustry, AAARealitní fond, reklamní agentura Filip Media, veletržní správa ABF a výstaviště PVA Letňany, Slavia Pojišťovna a firma BIZ Data, která vyvíjí počítačové programy pro pojišťovny. A také skupina firem kolem aquaparku v pražských Čestlicích.
Sehnal je nadšený jachtař a námořní kapitán, cyklista, lyžař a cestovatel. Loni přejel ruskou Kamčatku s kamarády na kole. Vzpomíná na překrásné vulkány, horké prameny a na báječné lidi, kteří mají až neuvěřitelně přátelský vztah k Čechům. Další nedávná expedice vedla do Britská Kolumbie, kde lovil lososy. Pravidelně se účastní námořních regat. Má chalupu v Jizerských horách a „na stará kolena“ se stal členem lyžařského oddílu: běžel Jizerskou padesátku, Jilemnickou pětadvacítku a další závody u nás, ve Švédsku i Švýcarsku. „Tajemství úspěchu totiž spočívá i v tom, že po práci dokážete najít duševní rovnováhu, k čemuž napomáhá sport,“ tvrdí Sehnal.

Moje manažerské zásady

Dělejte jen to, co dělat chcete.
Stanovte si priority a dodržujte je.
Priorit by mělo být málo – tři až pět.
Podporujte úspěšné.
Chcete-li někoho vyhodit, vyhoďte ho.
Jsou lidé, kteří pracují proto, aby žili, a jsou lidé, kteří žijí, aby pracovali. Rozhodněte se, do které skupiny patříte.
Když už máte pocit, že nemůžete, naložte si ještě víc.
Na cestě za úspěchem je nutné zůstat čestným a pracovitým.
Vybalancujte tvrdou práci sportem, náročnou fyzickou aktivitou.

Motto: Není důležité, jak vysoko je váš cíl, ale jestli jste si k němu vybrali správnou cestu.

Autor rozhovoru:
Ing. Petr Korbel
redaktor týdeníku Ekonom

Autor fotografie:
Jan Rasch
týdeník Ekonom

Pavel Sehnal

01.07.2013

zpět


Copyright 2006 SPGroup a.s. - všechna práva vyhrazena | Vyrobilo FUMI, BIZ DATA